Test av spillkonsoller – noen utfordringer

Spillkonsollen er en svært viktig del av spillopplevelsen, for de som spiller mye. Hva som kjennetegner en god spillkonsoll, er ikke noe lett spørsmål å besvare. Dette avhenger av så mye, og varierer fra person til person og ikke minst hva man selv liker – i noen tilfeller avhenger det også av hvilke spill man spiller mest. Men det finnes en del tester, som jeg tenkte vi skulle se nærmere på. Vi kommer nok til å bruke en del tid nettopp på dette tema, med tester av utstyr relatert til Gaming også fremover. Det lønner seg utvilsomt å bruke en del tid på å sjekke priser, for det er store forskjeller mellom aktørene på dette området. Denne testen tar ikke for seg pris, men kun brukervennlighet og til en viss grad tekniske spesifikasjoner.

Test av spillkonsoller – noen utfordringer
Test av spillkonsoller – noen utfordringer

En del har sine favoritter og er lojale

Det er med spillkonsoller som så mye annet, nemlig det at en del brukere er veldig lojale og bestemte på hvilken produsent de ønsker å forholde seg til. Det kan ofte være dumt, fordi det finnes et hav av modeller som du absolutt bør sjekke ut om du skal ut å handle. Merker som Microsoft, Nintendo og Sony, er alle store innen spillkonsoller. Sjansene for at du allerede har en spillkonsoll fra en eller flere av disse, er ganske store. Men la oss nå se nærmere på et lite utvalg, av det som finnes der ute i butikkene eller på nett.

2017 var et spennende år

Selv om det begynner å bli 2 år siden noen av disse modellene kom på markedet, så har jeg valgt å omtale dem. Dette fordi 2017 var et spennende år, både med tanke på helt nye modeller – men også at det kom oppgraderte modeller som har vært i salg tidligere.

Slutt på lang levetid

Tidligere var det ikke uvanlig at en spillkonsoll, kunne ha en levetid/brukstid på så mye som 10 år. Men slik er det ikke lenger, fordi utviklingen av denne type utstyr går rasende fort. Behovet for kraftigere maskinvare er en av endringene, som vi ikke opplevde i like stor grad tidligere. Nye og store spill, krever med andre ord mer av utstyret – noe som kanskje ikke er så overraskende i seg selv.

Kampaktivitet bakover i tid
Kampaktivitet bakover i tid

Kampaktivitet bakover i tid

Det er ikke lett å utvikle spillkonsoller som skal kunne brukes både på eldre-, eksisterende- og fremtidige spill. Dette er en utfordring både for spillkonsollprodusenter, men også for spillutviklere. Tanken med en god spillkonsoll, er at den har en statisk maskinvare. Dette er en stor fordel for utviklerne, som da vet nøyaktig hva de har å forholde seg til. Den største fordelen når spillkonsollen har statisk maskinvare, er at det blir langt enklere for utviklere av spill – å forbedre ytelsen og optimere spillene.

Når de konsollprodusentene lager oppgraderte versjoner, som alltid er kraftigere enn forgjengeren – blir det en mismatch på det vi her snakker om. Dette skaper også press på spillutviklerne, med tanke på at de må lage spill som passer begge versjoner av spillkonsollen. Kundene vil også på mange måter bli delt opp i et A- og B-lagt, de med den nye og bedre versjonen – og de med den gamle versjonen. Neste gang ser vi mer på konkrete modeller som finnes på markedet.